A mesterséges intelligencia (AI) szerepe a szervezetfejlesztésben
.png)
A mesterséges intelligencia (AI) története az 1950-es évekre nyúlik vissza, amikor Alan Turing és más kutatók lefektették az alapelveit. Az első jelentős AI-fejlődési hullám az 1980-as években indult el szakmai körökben, de az igazi „piaci robbanás” a 2010-es évek második felében következett be. Ekkor a gépi tanulás és a mélytanulás látványos fejlődése, valamint az olyan modellek, mint a GPT vagy a neurális hálózatokon alapuló rendszerek, széles körben elérhetővé váltak. A vállalati szféra különösen a 2020-as évek elején kezdte stratégiai eszközként kezelni az AI-t, főként az automatizáció és a hatékonyságnövelés területén. Az oktatásban és a szervezetfejlesztésben az AI nem csupán kiegészítő eszköz lehet, hanem a tanulási és fejlődési folyamatok újradefiniálásának motorjaként is gondolhatunk rá. Ennek kapcsán Beszélgettünk Dr. Farkas-Kis Máté, szervezetfejlesztési tanácsadóval.
Olvasási idő kb.: 3 perc
Máté szervezetfejlesztési tanácsadó, tréner. Emellett egyetemi oktató és a döntéseink mögött megbújó matematikai összefüggéseket kutatja. Számos nemzetközi cikk és könyvfejezet írója, a matematikai coaching kialakítója.
ZsB: Milyen konkrét területeken hozhat az AI áttörést a szervezetfejlesztésben?
FKM.: Minden olyan területen, ahol képesek vagyunk hatékonyan implementálni a működésbe, mert csak ebben az esetben van lehetőség arra, hogy jól használjuk. Önmagában, ha van AI, az nem segít sokat. Gondoljunk csak a matematika érettségire. Attól, hogy használható a Négyjegyű függvénytáblázat, még nem tudom megoldani a feladatot, pedig minden benne van. Tudni kell jól használni, akkor tud áttörést hozni.
ZsB: Hogyan támogatja az AI a vezetőket a hatékonyabb döntéshozatalban és stratégia tervezésben?
FKM: A megfelelő tudással rendelkező vezetőket az AI nagyon hatékonnyá képes tenni, mert a döntésekkel összefüggő információkat pillanatok alatt képes strukturálni, értelmezni és elemezni. Ezek pedig nagyban hozzá tudnak járulni, hogy támogassák a vezetőket a döntéshozásban és a stratégia tervezésben.
ZsB: Mik az AI-alapú szervezetfejlesztési eszközök legnagyobb előnyei a hagyományos módszerekkel szemben?
FKM: Többet is fel lehetne sorolni, de a legfontosabb talán az, hogy sok emberhez el tud jutni, olyanokat is megszólít, akik egyébként nehezebben nyílnak meg. A tanulási folyamatban bizonyos készségek rögzítése és előhívása hatékonyan tud megvalósulni és ami a legfontosabb, hogy elő lehet vele készíteni haladó, jelenlétet igénylő programokat.
ZsB: Vannak-e kockázatai az AI alkalmazásának a szervezeti kultúra fejlesztésében? Ha igen, hogyan kezelhetők?
FKM: Természetesen vannak kockázatok. A legnagyobbnak talán azt tartom, hogy az AI-vel való közös munkában az AI szerepét, funkcióját rosszul értelmezzük. Erre a legjobb példa, hogy „intelligencia”-nak hívjuk. Ez téves asszociációkhoz és az AI által adott válaszok félreértéséhez vezet, amely hibás döntéseket eredményez. Ezek kezelésére fontos, hogy az AI-vel való közös munkát megelőzze egy önismereti munka, amely a helyére teszi az egyén és az AI viszonyát és azt, hogyan kell hatékonyan használni azt.
ZsB: Mit tanácsolnál egy szervezetnek, amely most kezdi el bevezetni az AI-t a szervezetfejlesztési folyamataiba?
FKM: Mindenképpen szakértőkkel történjen a bevezetés, minden szempontból: (1) mely üzleti folyamatokba legyen beillesztve és milyen célból; (2) megfelelően legyen IT technológiai és információbiztonsági oldalon implementálva; (3) azok, akik használják megfelelően fel legyenek készítve, hogy hogyan kell ezt az eszközt hatékonyan és biztonságosan alkalmazni. Ha ezeket helyesen lépik meg, akkor nagyságrendekkel tudnak fejlődni a hatékonyság szinte minden dimenziója mentén.
Mátéval talákozthaszt Új digitális dimenziók az oktatásban konferenciánkon. Várunk szeretettel, tölts velünk egy inspiráló délelőttöt.
Az eseményen való részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött.
A VR bemutatón való részvétel a jelentkezés sorrendjében biztosított, melyről a
rendezvény előtt visszajelzést fog kapni. A programváltozás jogát fenntartjuk.
Ha szívesen olvasnál még az új digitális technológiák és az oktatás kapcsolatáról, Meszlényi Zsolttal készített interjúnkat a virtuális valóságról ITT találod.